Kiemelt ajánlat
Kiemelt infó

Neked is összementek a nadrágjaid tavasz óta? Akkor próbáld ki ezeket a 15 napos edzésterveket, amelyek segítségével formálhatod a hasad és a popsid! Így nyugodtabb szívvel nézhetsz a Karácsony elébe is ;) ...

1lab_nyujtas_600

 

Érdekel az edzésterv »

Az edző válaszol

Írj nekem bátran, ha bármi kérdésed van, a válasz hamarosan ott landol a levelesládádban! A leveled – és az én válaszom – NEM kerül fel automatikusan a rovatba, csakis akkor, ha hozzájárulsz!

"Nem az a tartós, ami az időnek ellenáll, hanem ami bölcsen változik vele."

Müller Péter

Amikor a Cadillac nem egy spéci verda…



Jönnek a gépek! A micsodák? Hát a Pilates gépek! Miért, olyanok is vannak? – szokták kérdezni tőlem. De vannak ám! Méghozzá nem is akármilyenek! Mert a Pilates jóval több, mint talajgyakorlatok sora (sőt, az 500-600 gyakorlat zömét gépekre fejlesztette ki Joe “bácsi”)! Egy komplett mozgásrendszer, talajon, gépeken és egyéb kiegészítőkön (pl. hordón) végezhető gyakorlatokkal. Emellé jönnek még a különféle, kisebb kiegészítők (Pilates labda, “varázskör” stb.), amelyekkel a gyakorlást igen változatossá teheted! Mivel a Pilates Magyarországon is “nagy jövő” előtt áll, Te, mint jól informált Pilates rajongó, nem árt, ha elkápráztatod környezeted tájékozottságoddal ez ügyben :-)!

1.) Honnan jöttek ezek a gépek?

Ha még emlékszel a legeslegelső Forma-Tervező cikkre, akkor talán rémlik valami arról, hogy Joseph Pilates az 1. Világháború idején Man szigetén kórházi segédápolóként dolgozott. A háborús sebesült katonákat próbálta akkor már “félig-kész” módszere segítségével mihamarabb a gyógyulás útjára vezetni. Ezekkel a gyakran ágyhoz kötött, szinte mozgásképtelen sérültekkel azonban nem lehetett az egészséges embereknek kidolgozott gyakorlatokat végeztetni! Joe bácsi – akkoriban inkább még csak Joe – azonban kreativitásért nem kellett, hogy a szomszédba menjen (az egyes Pilates eszközök is így fejlődtek ki: amikor jött egy kliens, speciális problémával, amely az addig már létező gyakorlatokkal/eszközökkel nem volt orvosolható, Pilates addig gondolkodott, míg új eszközt nem fejlesztett ki a számára, mellyel a probléma megoldhatóvá vált…) ! Hogy mit csinált?

Ami egy kórházi osztályon csak található, azt összeszedte és a kórházi ágyakat törölközökkel, rúgókkal, kötelekkel felszerelve az ágyhoz kötött sérülteket rúgós ellenállással szemben kezdte el dolgoztatni. Az ellenállással szemben elvégzett apró kis mozdulatok nem merítették ki nagyon a sebesülteket, viszont olyan mélyrétegi izmokat dolgoztattak meg és oly mértékben fejlesztették a neuromuszkuláris (ideg-izom kapcsolat) koordinációt, hogy a Pilates által tornáztatott páciensek javulása gyakran még magukat az orvosokat is meglepte!

Ezen kórházi ágyak kései utóda és továbbfejlesztett változata a Pilates Cadillac, amely kinézete alapján leginkább egy középkori kínzókamra berendezési tárgyára emlékeztet! Ám annyira nem vészes a helyzet, hisz szuper gyakorlatok végezhetők rajta (kb. 80 db)! Mi van még?

A másik “alapgépet”, amelyet minden gépes Pilates stúdióban megtalálhatsz, Reformernek hívják. A Reformer “szíve” egy síneken csúszó pad, amelyen jónéhány testhelyzetben: ülésben, állásban, térdelésben, hason- illetve hátonfekvésben végezheted a gyakorlatokat – tested különböző mélyizom csoportjait megdolgoztatva. A csúszó pad 5 db, különböző erősségű állítható rugóval van a kerethez csatlakoztatva, így edzés közben Te a padon elhelyezkedve tulajdonképpen a rugók ellenében, teljes testsúlyoddal dolgozva mozgatod a padot! Hát, ez igen nagy élmény :-)! Miért szuper a Reformer?

Egyrészt, mert úgy lett kialakítva, hogy szinte lehetetlen rossz testtartással feküdni rajta: a két válltámasz pl. megakadályozza, hogy felhúzd a füledhez a vállad, ami kezdők esetén gyakori hiba (onnan akarják az erőt kifejteni)! Másrészt, a gyakorlatok skálája olyan széles, hogy egy teljesen kezdő nem túl nehéznek tűnő (vigyázat, ez csalóka ám…) gyakorlatokat ugyanúgy végezhet rajta, mint mondjuk egy balett táncos, már-már akrobatikusnak számító elemeket; és ami szuper, hogy az egymásra épülő gyakorlatok úgy lettek kidolgozva, hogy a 2 véglet között átjárható az út! Vagyis Pilates-szel hatalmasat tudsz fejlődni! Mi köszönhető még a gépeknek?

Sokszor hallhattad már, hogy a Pilates nem épít Rád felesleges izomtömeget: szép szálkás, “hosszú”, ruganyos izmaid lesznek tőle. Ugyanis a kihúzott rúgóval szemben a visszacsúszó kocsit Neked kell megtartanod és kontrollált izommunkával szépen visszaengedned. Ez az engedő – excentrikus – mozdulat (vagyis amikor az összehúzódott izom kontroll alatt megnyúlik) erősíti, de nem “vastagítja” meg az izmot és emellett alakformáló hatása is igen jelentős!

2.) Egyéb Pilates eszközök és kiegészítők

A Reformer és a Cadillac mellett – amelyek igen komoly berendezések és ez tükröződik árszínvonalukban is – számos, kisebb eszköz létezik, amellyel színesebbé, változatosabbá teheted Pilates gyakorlataid palettáját!

Az otthoni gyakorlás alapját a talajgyakorlatok képezik – ezekből jónéhányat már Te is mesteri fokon űzhetsz, ha jársz Pilates órára, avagy megismerkedtél az Ági Pilates 1. klasszikus Pilates DVD-jével. A november végén megjelent KardioPilates DVD rengeteg új gyakorlatot tartalmaz, köztük egy speciális, talajon is elvégezhető Reformer gyakorlatsorral! A talajgyakorlatok nehezíthetők, ha Pilates labdát, gyűrűt, hengert, vagy gumiszalagot használsz hozzájuk.

3.) A Pilates jövője itthon…

A Pilates egyre nagyobb népszerűségnek örvend – ezt tapasztalod Te is, ugye? És ez még csak a kezdet! A jövőben sorra fognak nyílni a Pilates stúdiók, ami Neked jó! Hogy miért?

Egyrészt, mert felfedezheted a Pilates mélységeit és “alámerülhetsz” benne (J. Pilates több, mint 60 éven keresztül “lubickolt” saját gyakorlataiban, minden nap végezve azokat – nem is volt semmi, ahogy még 87 évesen is kinézett:-))! Másrészt, mert a gépes Pilates-t csak magasan kvalifikált oktatók fogják tudni tanítani Neked (amiből Te profitálsz majd a legtöbbet)! A gépek biztonságos kezelését és a rengeteg gyakorlatot ugyanis az oktatónak 120%-on ismernie kell ahhoz, hogy Neked meg tudja tanítani – ha nem így van, azt Te is rögtön észre fogod venni! A tanulás és egy stúdió felszerelése pedig nem 2 fillér! Csak azok fogják rászánni erre az időt-energiát-forrást, akik tényleg komolyan is gondolják! Persze, a nagy fitnesz termek megtehetik, hogy megveszik a gépeket – gondolhatod.

Lehet! De ha Te egy csakis Pilates-szel foglalkozó stúdió vendége leszel, majdnem biztosra mehetsz! Látnoki képességekkel ugyan nem rendelkezem – ami lehet, hogy nem is oly’ nagy baj 🙂 – de a piac jelenlegi tendenciáit figyelembe véve szerintem ez a Pilates “karrierje” Magyarországon is!

4.) Klasszikus vs. más Pilates…

Manapság a Pilatesben is különböző iskolák léteznek, amelyek egymástól néha eltérően tanítanak bizonyos dolgokat. Részemről a klasszikus irányzat híve vagyok, amely komplett rendszerként kezeli a Pilates-t! Miben különbözik a klasszikus Pilates a többitől?

A klasszikus Pilates nagymesterei igyekeztek megőrizni és továbbvinni Joseph Pilates mozgásrendszerét annak legtisztább, eredeti formájában – tudod, úgy, ahogy azt Joe bácsi is tanította! Az emberi testre vonatkozó legújabb kutatási eredményeket figyelemmel kísérve és azt a rendszerbe integrálva a klasszikus út van a legközelebb Pilates eredeti Módszeréhez!

A klasszikus Pilates nyelvezete megőrizte az eredeti terminológiát; ez az, amit Te is megtanulhattál a DVD-t használva. A gyakorlatok pedig – amikor már dinamikus sorozatokkal dolgozol – meghatározott sorrendben követik egymást, szigorúan egymásra épülve, a könnyűtől a nehezebb felé haladva: ezt a KardioPilates DVD-ből tanulhatod meg!

Remélem, néhány hasznos információval gazdagabb lettél – de legalább is Te már biztosan tudod, hogy Pilates gépek márpedig vannak! Ennyi elég is belőlük mára – és most jöjjön az egyik kedvenc témám!

A fiúk és a Pilates 🙂 – egy cikk, nem csak fiúknak…

A téma örömteli apropójául szolgál, hogy egyre több fiú (férfi, srác, pasi, ahogy tetszik) fedezi fel magának a Pilates-t! Napról-napra több fiú olvassa a Forma-Tervezőt, rendeli meg a DVD-t és hív engem telefonon, hogy “való ez fiúknak is? Ez nem amolyan női torna?” Kedves fiúk! Csak egyet mondhatok Nektek: Pilates-t Joseph-nek hívták :-)!

A katonák, akiket rehabilitált a Módszerrel, szintén hímnemnek örvendtek, nem is beszélve az internáló táborban edzett foglyokról (akik közé Pilates maga is tartozott), akik a spanyolnátha járvány potenciális áldozataiként csakis a Módszernek köszönhették, hogy “hajuk szála se görbült”!

Később Joe a new york-i balett táncosait és pl. Martha Graham férfi szólistáit “rakta helyre” e mozgásrendszerrel. Jelenkor mesteredzői között is találhatsz jónéhány férfit (pl. Peter Fiasca, Bob Liekens mestertrénerek) – tudod, úgy működik, mint a szakácsoknál… Ja, és ugye emlékszel még, hogy Josephnek esze ágában sem volt fogyni, mikor kifejlesztette gyakorlatrendszerét (mégcsak “alakformálódni” se – ez csak a lányok mániája, e gyakorlatoknak pedig az általam gyakran emlegetett kellemes “mellékhatása”)! Ő – asztmás, angolkóros, izületi problémákkal küszködő kisgyerekként – “fizikai korlátaitól” szeretett volna megszabadulni és megszabadítani tanítványait is és szert tenni a fizikai tökéletességre – ami elég jól sikerült is neki! Ugyan, mitől lesz Neked jobb, ha fiúként Pilates-ezel?

A fiúk genetikailag erősebb, ám kötöttebb izomzattal rendelkeznek, mint a lányok! Nagyon gyakran már egész fiatal korban, szinte észrevétlenül megkezdődik az izomrendszer egyensúlyának felborulása: a tónusos izmok rövidülése, a fázisosak gyengülése. Mindezt tetézi, hogy a fiúkra, sajnos, még mindig elég ritkán jellemző, hogy alapos nyújtással “koronáznának meg” egy edzést (perzse, tisztelet a kivételnek – remélem, Te közéjük tartozol)! Ez pedig az izmok további rövidüléséhez vezet (képzeld magad elé “gyúrós” fiút, aki szekrényháttal, két vállával szinte fülében közlekedik, amit a trapéz izom felső részének vészes megrövidülése okoz)! Tudod mit?

Végezz el egy tesztet, légyszíves, ha fiú vagy (ha lány, akkor is megcsinálhatod:-))! Ülj le terpeszülésbe, húzd ki Magad és próbáld nyújtva tartani a térded! (na hogy megy, ez még nem a gyakorlat, csak a kiinduló helyzet :-)) Most hajolj előre a két lábad közé, amennyire csak tudsz, úgy, hogy a térded nyújtva tartod! Tudom, tudom, majd szétszakad belül a combod (= lerövidült combközelítők); hátul “húz” a combod (=lerövidült combhajlítók); és esetleg még a derekad is fáj (=lerövidült ágyéki gerincszakasz)! Hány éves is vagy? Ne gondold, hogy ez a normális, hogy ennek így kell lennie! Igenis előre kéne tudnod hajolni nyújtott térddel és menni is fog! Erre való a Pilates! Nem mondom, hogy úgy, mint a karikacsapás, de menni fog!

És tudod, hogy miért kell elkezdened most, amíg nem késő? Mert a helyzet egyre csak romlani fog (“A test, amellyel rosszul bánnak, nem felejti a múltbeli nemtörődömséget! Végül teljes figyelmet követel.” J.P.): most még lehet, hogy nem érzel fájdalmat, de ha nem dolgoztatod az izmaid, mindegyikkel az fog történni, amire hajlamos! Vagyis a gyengülésre hajlamosak gyengülni fognak (hátizmok!!!), a rövidülésre hajlamosak meg rövidülni! És borul minden – márhogy az egyensúly… Hova vezet ez?

Hát a fájdalmakhoz, még inkább a hátfájdalmakhoz! Arról nem is beszélve, hogy a fiúk pl. sokkal többet ülnek számítógép előtt is, mint a lányok! A Pilates segít Neked, hogy ne hátfájással kezdd a napot! Amit erősíteni kell, azt erősíti; amit nyújtani, azt nyújtja! A szimmetrikus terheléssel pedig helyrerakja az egyenetlen terhelésből fakadóan a mozgatórendszerednek okozott károkat (pl. teniszezőknek, golfosoknak kimondottan ajánlom!) és segít megőrizni izomrendszered kiegyensúlyozottságát! Vagyis mi következik ebből?

Kedves fiúk, irány a Pilates óra! Nem fognak kinézni a lányok, szerintem még örülni is fognak Neked :-)… Ha pedig edzőterembe is lejársz erősíteni, hadd ámuljanak a többiek, mikor kecsesen lecsusszansz spárgába :-))!

Így a végén hadd osszak meg még Veled egy edzői tapasztalatot: jópár fiút edzettem már Pilates-szel és meg kell mondjam, általában kiakasztottam őket (persze szándékomon kívül)! A kezdetben megmosolygott, számukra oly egyszerűnek tűnő gyakorlatok végzése közben fokozatosan leolvadó mosoly kíséretében izzadták végig az órát! Ennek 2 fő oka: teljesen eltérő izomterhelést ad, mint mondjuk egy súlyzós edzőtermi edzés; végig teljes testsúllyal dolgoztat, márpedig 90 kilót nem is olyan könnyű megemelni Sellőbe, pláne, ha még kecses is …. Azért megéri kipróbálni, mert óráról órára jobban fog menni :-)!

Sok sikert hozzá!



Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé.

CAPTCHA Kép
*

0 db hozzászólás