Kiemelt ajánlat
Kiemelt infó

Neked is összementek a nadrágjaid tavasz óta? Akkor próbáld ki ezeket a 15 napos edzésterveket, amelyek segítségével formálhatod a hasad és a popsid! Így nyugodtabb szívvel nézhetsz a Karácsony elébe is ;) ...

1lab_nyujtas_600

 

Érdekel az edzésterv »

Az edző válaszol

Írj nekem bátran, ha bármi kérdésed van, a válasz hamarosan ott landol a levelesládádban! A leveled – és az én válaszom – NEM kerül fel automatikusan a rovatba, csakis akkor, ha hozzájárulsz!

"Az embert NEM a képességei, hanem a döntései határozzák meg."

Dumbledore professzor Harrynek J.K. Rowling: Harry Potter c. könyvéből

Forma-tervező: Egyél, hogy lefogyj! - Avagy az elhízáshoz vezető út sorozatos fogyókúrákkal van kikövezve ....



Nem könnyű az ember dolga, ha edző: próbálj csak meg meggyőzni egy elszánt fogynivágyót, hogy a "Holnaptól fogyózom!" vagy a "Holnaptól nem eszem semmit!" elhatározással - ha be is tartja - sokkal nagyobb kárt okoz szervezetének, mint gondolná... és még csak le se fogy, vagy ha igen, jó hamar visszahízza!

Ez - mármint a meggyőzés - majdnem a lehetetlen határát súrolja, mert "micsoda hülyeség az, hogy nyugodtan egyek, mikor mindenki tudja, hogy csak attól nem hízol, amit nem eszel meg?!"
Vagy mégse?

Tehát, én most megpróbálkozom a lehetetlennel! Vagyis, hogy megmutassam Neked, mennyire értelmetlen belelépned a különféle - de a "sztárok is erre esküsznek" - csodafogyókúrák végeláthatatlan és célra nem vezető útvesztőjébe. Ha életedben legalább egyszer fogyókúráztál már, érdemes elolvasnod figyelmesen, mi mindent volt kénytelen elszenvedni "szegény" szervezeted közben. Emiatt ne legyen lelkiismeret-furdalásod egy szál se (22 éves koromig az én életem is fogyókúrákkal telt...), hisz nem tudtad, mit teszel! (Ha a cikk elolvasása után kezdesz bele egybe, legyen!!!)

Nézzük, mit tesz tehát szervezeted egy drasztikus, nagyon alacsony kalória bevitelen alapuló fogyókúra esetén?

Az ősi kód és a Meki

Az ember szervezetében a mai napig "él" az ősrégi, genetikai energiatakarékossági program: mozogj olyan keveset, amilyen keveset lehet, egyél, amennyit csak tudsz (ki tudja, mikor jön a következő mamut :-)) A zsírszövetben felhalmozott, "ínséges" időkre félretett zsír volt a túlélés biztosítéka "eleink" számára. De mi van most?

Változtak az idők, már nem jön az ínség, csak a hamm-burgerek, a mozgást meg azóta se visszük túlzásba - így a zsírpárnák maradnak. Ugyan, mitől is mennének?!  A nők pedig (most már gyakran a férfiak is) szinte bármire képesek - különösen nyár közeledtével - hogy a bikini-szezonra legjobb formájukba lendüljenek!   A megoldást sokan a fogyókúrában látják - remélem, mire a cikk végére érsz, Te nem tartozol majd közéjük!

A kezdet sokszor igen motiváló: "hé, 4 kg-ot fogytam egy hét alatt!" Következő héten: "Nem értem, már megint 2-vel több vagyok!" "Úristen, narancsbőrös a combom!" "Nem tudom, mi bajom, állandóan ideges vagyok és fáj a fejem! Biztos valami front van ...." Ilyen és hasonló kijelentésekkel szoktam találkozni. Pedig ezen "jelenségek" közös eredője a fogyókúra... Miért is?

A test sejtjeinek működéséhez, funkcióik ellátásához energiára van szükségük. Energia-szükségletüket pedig a táplálékkal bevitt, kalóriát szolgáltató tápanyagokból - makronutriensekből - fedezik. Csak úgy hozzátenném, hogy minden, azaz minden makronutriensre: zsirokra, fehérjékre és szén-hidrátokra is, szüksége van a szervezetednek (persze, nem mindegy, melyikből mennyire; arányuk közel sem egyenlő, de erre még egy későbbi alkalommal majd visszatérünk)!

Drasztikus fogyókúra = anyagcsere-katasztrófa, lépésről-lépésre

Drasztikus, vagyis túl alacsony kalóriatartakmú fogyókúra esetén a sejtek érzékelik, hogy csökkentett mennyiségű tápanyagot kapnak (ha kapnak egyáltalán valamit)  és mivel bennük van az "energiatakarékossági kód" , anyagcsere rátájukat 15-20%-kal lecsökkentik. Vagyis először nem a zsírraktárakhoz nyúlnak, amit olyannyira szeretnél - sőt, a "zsírtrezorok" 7 lakat alá kerülnek - hanem megpróbálják beosztani azt a keveset, amit adsz nekik. Így pont az ellenkező hatást fogod elérni, mint amire vágysz: ha visszatérsz "normál" táplálkozásodhoz, a lelassult anyagcsere miatt az addig normális adagból sokkal több kerül raktározásra és kevesebb felhasználásra, mert rászoktattad "éhező" sejtjeid, hogy kevésből is tudjanak gazdálkodni.  Így a leadott 4 kg helyett 6-ot fogsz visszahízni!  Ez a jojo-effektus alapja!

Vajon mitől lódul meg annyira a súlyvesztés a fogyókúra elején? Amikor az ember fogyókúrázni kezd, a test először a legkönnyebben mobilizálható energiaforrásokat használja fel. Azokat, amelyekből kivétel nélkül minden sejt képes energiát nyerni, vagyis a vérben található glükózt (amely a szén-hidrátok legkisebb egysége, hívhatjuk vércukornak is) és a máj, valamint az izmok szén-hidrát (glikogén) tartalékait.
Különösen az agy és a központi idegrendszer számára nélkülözhetetlen a glükóz, mert az idegsejtek csakis ennek "égetésével" (oxidációjával) képesek energiához jutni. Ráadásul ez az energia utánpótlás egy pillanatra sem "hagyhat ki", hisz az agy és a központi idegrendszer már csekély mértékű tápanyag -és/vagy oxigénhiány esetén is súlyos funkciózavarokat szenvedhet el!

Csak az érdekesség kedvéért - és egy kis pihenő gyanánt (nehogy túlzottan lemerítsük a glikogén raktáraidat:-)) - az agy, amely a  teljes testsúly 2%-át teszi ki, a bevitt szén-hidrát 40, a teljes energia felhasználás 20%-áért felelős! Ezért lehetett büntetlenül annyi csokit enni vizsga időszakban - zárójel bezárva!

Szóval, ott tartottunk, hogy fenti - az érdekesség előtti - utolsó bekezdésben leírtakból kifolyólag a fogyókúrázó rengeteg glükózt éget el, míg végül lemeríti glikogén raktárait. S mivel minden glükóz molekulához 3 molekula víz kapcsolódik, ezért van az, hogy az első héten olyan látványosan elmozdul a mérleg nyelve lefelé. Csak sajnos, ez a fogyás a zsírszövetet abszolút nem érinti: 4 kg-os súlycsökkenéséből 3 kg a következő héten már vissza is jött - az volt a víz!

OK, glikogénraktárak kiürítve, de mi lesz most?! Nem jön az utánpótlás, mert "kúra" van! Legalábbis annyi biztos nem, amennyi kellene a raktárak feltöltéséhez + az agy és az idegrendszer működtetéséhez! Kaját - sikítanak az idegsejtek! És egy pillanatra sem szabad "éhezniük", ezt ne feledd!! Na, de honnan? A természet roppant kreatív, megoldja ezt is, de itt jön az, amit úgy is hívhatnánk:

A fehérje tragédiája

Glükóz, glükóz, glükóz... Honnan is?- "gondolkodik" a szervezet. Heuréka! Meg tudom csinálni! - "mondja". Csak sajnos - már megint - nem a zsírsavakból! A szervezet képes glükóz újraszintetizálására (előállítására) - de csakis aminosavakból!  Az aminosavak pedig a fehérjék elemi alkotórészei. Hol van testedben fehérje?

Hát az izomban (+ fehérjetartalék 25%-a a kötőszövetben)! Így a drasztikus fogyókúra 1. hetében a test gyakorlatilag elkezdi felemészti saját fehérje tartalékait, vagyis bontani az izomzatot, meg a kötőszövetet (később persze "észbe kap" és némi zsírt is felhasznál majd, de közel sem annyit, mint amennyire vágynál)! Eredmény: narancsbőr (a kötőszövet fehérje vesztesége miatt); elernyedt, lógó izmok (ugyanaz miatt, csak az izomnál); kedvetlenség, vagy akár pattanásig feszült idegek és fejfájás (glükóz hiány miatt!).

A lefelé menő spirál

Mi is volt a cél  a fogyókúrával? Hogy megszabadulj zsírpárnáidtól! Igen ám, csakhogy zsírsavakat egyetlen szervünk, az aktív mozgatórendszer, vagyis az izomzat képes "égetni". Azzal, hogy izmot bontasz, nagyon-de nagyon rosszat teszel Magadnak! Az anyagcsere gyorsasága egyenesen arányos az izomtömeg nagyságával! Ha tehát lebontod izmaid, a testösszetétel aránya a zsírszövet javára tolódik el , vagyis az ember szépen, lassan, észrevétlenül elzsírosodik! Csökken szellemi-és fizikai teljesítőképessége, immunrendszere legyöngül és akár 5-10 évvel öregebbnek is kinézhet a koránál.

A dominóelv

Ugye, már kezded Te is érzékelni, hogy a fogyókúra teljes zsákutca?!  És akkor még csak most jön a java! Szervezetünk úgy van "összerakva", ha valami borul az anyagcserében, akkor, úgy mint a sorba rakott dominók, borul minden! Ha nem viszel be elegendő "jó" zsírt, összezavarodik a hormontermelés, nem hasznosulnak a zsírban oldódó vitaminok (sok fontos: D, A, E, K). Fehérje hiányában leépül az izomzat és nem szívódnak fel a nyomelemek; nyomelemek nélkül a vitaminok nem tudják kifejteni hatásukat, pedig ezeknek mind-mind fontos szerepük van a kiegyensúlyozott anyagcserében - beleértve a zsír anyagcserét is!

" Úristen, de én nem ezt akarom! Én csak le akarok fogyni!" - mondhatod. OK, de annak nem ez a módja! Most már látod Te is!

Akkor mégis mi? Ez majd a következő cikkből derül ki! Addig is jó olvasgatást - tudom, hogy ez a mai anyag kissé "tömörre" sikerült, hagyj Magadnak időt, hogy megemészd!

Ha pedig olyan szerencsés vagy, hogy Neked eddig még soha, de soha nem volt fogyókúrára szükséged, ajánld figyelmébe ezt a cikket annak, akiről tudod, hogy élete a kilókkal folytatott szakadatlan, ádáz küzdelem jegyében zajlik!

( Biztosan Neked is van olyan ismerősöd, akivel akárhányszor találkozol, ő éppen mindig fogyózik.  Ám ahelyett, hogy karcsúbb lenne, Te úgy látod, hogy egyre csak gömbölyödik - persze, ezt meg nem említenéd neki, nehogy megbántsd! Talán ez a cikk segíthet...)



Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé.

CAPTCHA Kép
*

0 db hozzászólás