Kiemelt ajánlat
Kiemelt infó

Neked is összementek a nadrágjaid tavasz óta? Akkor próbáld ki ezeket a 15 napos edzésterveket, amelyek segítségével formálhatod a hasad és a popsid! Így nyugodtabb szívvel nézhetsz a Karácsony elébe is ;) ...

1lab_nyujtas_600

 

Érdekel az edzésterv »

Az edző válaszol

Írj nekem bátran, ha bármi kérdésed van, a válasz hamarosan ott landol a levelesládádban! A leveled – és az én válaszom – NEM kerül fel automatikusan a rovatba, csakis akkor, ha hozzájárulsz!

"Az énkép ereje abban van, hogy az emberek hajlamosak felnőni az önmagukról alkotott képük szintjére."

Dr. J.E. Loehr

Pilatesszel a “vándorfájdalmak” ellen – így védd ki a dominóhatást!



Előfordul Veled is néha, hogy hol úgy ébredsz, hogy majd’ leszakad a derekad, máskor viszont a nyakad húzódik meg? Hol a csípőd fáj, hol meg a térded rendetlenkedik?

Miért van ez? Miért vannak a testben “vándorfájdalmak” és mi köze a dominóknak ehhez az egészhez? Nézzük …

A mozgás soha nem “izolált” izomtevékenység eredménye.
A hétköznapi életedben végzett (ún. funkcionális) mozdulatok – pl. hogy lehajolsz valamiért; hogy hátrafordulsz, ha utánad szólnak az utcán; hogy emeled a lábad vagy a karod … – sok-sok izom finoman összehangolt munkájának, mi több, együttműködésének eredményeként jönnek létre.

Igen ám, csakhogy ha Te elkezded “rosszul” használni az egyes izmaid – pl. a túl sok ülés miatt hagyod, hogy a 2 vállad folyamatosan és ismétlődően előreessen és nem foglalkozol a lapocka közötti tartó izmaid edzésével – a testedben felborul a stabilizáló (vagyis a tartásért felelős) és a mobilizáló (az az a mozdulatok kivitelezéséért felelős) izmok érzékeny egyensúlya! Lesznek olyan izmaid, amelyeket túlhasználsz (tipikusan ilyenek pl. a törzs elülső felén elhelyezkedő nagy izmok, amelyekkel a karod mozgatod előre pl. a nagy mellizom, vagy a deltaizom elülső része) – ezért ezek lerövidül(het)nek.

És persze lesznek olyanok, amelyeket alul használsz, mint pl. a két lapockád között elhelyezkedő rombusz izmok, vagy a gerinced szegmentális stabilitásáért felelős mély hátizmaid. Ezek gyöngülnek. Így az izom egyensúly felborul, amely a dominóelv miatt végigfut a testeden, különös tekintettel ha a gerinced is érintett a “játszmában”.

derekfajas

S miért van az, hogy a masszőr / csontkovács / gyógytornász helyrerakja a fájdalmas területet, ami jó is egy ideig, de aztán meg elkezd alatta, vagy fölötte fájni? Ezt hívjuk “vándorfájdalomnak”, ami elsősorban azért jelentkezik, mert hiába raknak helyre lokálisan valamit a testedben, ha:

a.) nem kezdesz el az izomzatod helyes edzésével foglalkozni: hogy minden izmot arra tudj használni, amire való és elég erős + ruganyos legyen ahhoz, hogy az adott feladatot maradéktalanul el tudja látni

b.) nem változtatsz tudatosan azon az életmódon, ami a fájdalmad, izom egyensúly felborulásod, súlyosabb esetben ízületi, vagy porckorong degenerációd “kitermelte”. El kell kezdened odafigyelni arra, hogyan ülsz, állsz (statikus testhelyzetek) és hogy hogyan mozogsz (dinamikus testhelyzet)

Pilates azért volt zseni, mert Ő ezt már 80 évvel ezelőtt tudta. Soha nem izmokban gondolkodott! Azt mondta: “a tested mit sem tud az izmokról. Csakis a mozdulatokat ismeri.” A mozdulatok pedig – ahogy meg is beszéltük 😉 – több izom összehangolt munkáját jelentik, ahol minden izom pontosan azt a feladatot végzi, amire teremtve lett.

Joe bácsi ezt tudta, s úgy alkotta meg mozgásrendszerét, hogy a helyes, jó helyről induló mozdulat kivitelezéssel biztosítsa, hogy valóban “jó” izmaid használd az adott mozdulathoz! Nem véletlen, hogy a Pilatesszel még 80 évesen is vígan hajlik minden irányban az emberek gerince! Ez csak elég jó referencia, nem 😀 ?



Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé.

CAPTCHA Kép
*

4 db hozzászólás

  • Tőrös-Vìg Anna-Mária

    2018-01-26 22:17:51

    12 éve járok Pilates tornára Nagyváradon. Csodálatos volt testemnek, lelkemnek. Most, 65 évesen kitüremkedett deréksérvel diagnosztizáltak, amiből leszakadt egy darab. Ha a fájdalmam elmúlik, a Pilatest folytathatom?

    • Ági

      2018-02-05 16:20:01

      Kedves Anna-Mária,

      Kérlek, mindenképp konzultálj gyógytornásszal előbb. Bár a pilates-i Erőközpont pont az ágyéki gerincszakaszt védi, mégis fontos, hogy lásson orvos és gyógytornász … és a rehabilitáció után kezdj bele újból a Pilatesbe!

      Gyógyulást és jó tornát! És sose feledd: a mozgás gyógyít!

      Szeretettel: Ági

  • Pappné Juci

    2015-06-24 19:13:13

    Kedves Ági!
    Már 1 hónapja elkezdtem szegedre pilatesre járni.Most kezdem érezni,hogy egyre jobb a hátam, csípőm kevésbé fáj.Remélem a több gyakorlástól jobb lesz az izom egyensúlyom.

    • Ági

      2015-06-25 10:38:11

      Kedves Juci,

      Teljesen biztos vagyok benne, hogy jobb lesz :)! Már most is érzed a változást – és ne feledd Pilates mondását: 10 alkalmat érzel, 20 már látszik, 30 után, mintha új testet kaptál volna!” És ez így van. Csak így tovább, Juci ;)!